Pages

Saturday, August 6, 2011

PTPTN oh PTPTN!!!

Salam readers,
Baru tadi aku share post ucapan selamat menyambut bulan ramadhan...
Post yang ni aku nak bebel pasal PTPTN aku.... *tak abis2 lagi nak dibebel pasal ni...hehehhe*

Minggu lepas, sebelum ramadhan,
akhirnya aku dapat juga hantar agreement ptptn tu....
Setelah setahun setengah terkandas di tengah jalan....
Walaupun terpaksa menelan air liur yang tak sedap ni kerana,
aku kena bayar sendiri RM30,000.00......!!!

Wuhuhuhuhuh...... Mula2 sampai berdenyut2 kepala ni nak pikir mana aku nak cekau duit ni..????
Nak gadai laptop, barang kemas yang tak berapa nak kemas, kamera, handphone, ape lagi...
Tak cukup..... Dengan penuh rasa rendah diri, aku call mama...
Setelah pot pet pot pet dekat 1/2 jam bercakap, kata2 dari mama tersayang melegakan urat tengkuk yang dah menegang ni....

Actually, sebelum ni dah bayar RM15k..... Aku bayar ansur2 setiap bulan RM1k.....
Kiranya bila dicampur jumlah semua, RM45k.....
Wooohohoohoh...... Banyak tu! 

Punya duit pinjaman aku diberi separuh sahaja sebabnya, 
1. Aku sepatutnya hantar agreement bulan 3, 2010.... tapi, si counselor bijaksana lagi budiman MSU ni silap isikan borang PTPTN aku..... so, aku kena betulkan dan kena hantar document bulan 6,2010 nanti....

2. Selamat masuk bulan 6, setelah 4 jam beratur untuk hantar agreement, *penat tak hingat weih* dengan penuh confident aku serahkan document kat org ptptn tu...
Abang ptptn: Adik, cos awak ni nak foundation dari MSU sendiri.... 
Aku: Eh.... orang kat account and consellor kata boley je....
Abang ptptn: Ni syarat baru.... Memang kena ikut syarat ni... Adik tak boley hantar document lagi, kalau hantar pun akan ditolak....
Aku:???????????? erk!

Lemah longlai aku balik.... oh MIGRAIN!!!

3. Aku berulang alik ke account department MSU, tanya akak yang uruskan ptptn ni... Dia dah amik nama aku, detail bagai, dan katanya aku kena tunggu approval untuk diluluskan syarat tempat belajar sebelum ni.... Bila kelulusan diberi... Katanya TIDAK TAHU.... Huh!

4. Setiap bulan aku bertanya.... Penat tau... Rasa nak terputus urat tengkuk ni bila pikir... pikir dan pikir... 

5. Masuk bulan 4, 2011, syarat tu dah digubal dan aku dari UNISEL tercinta ni dah boleh apply balik... Akak account tu suruh aku buat permohohan baru... Semangat giler aku... Balik2 ostel je terus gi beli number pin dari BSN.... Aku isi kat e-pinjaman ptptn....

6. Seminggu lepas tu, terdetik hati aku untuk bertanya di account department.... Aku tunjukkan detail borang yang aku isi.... Akak tu geleng2 kepala.... Aku dah berdebar2 dah ni... Benda lagi la ni!!
Akak account: Adik, awak silap isi borang ni....
Aku: Hah...????? Betul la ni kak.... detai saya dah letak betul2....
Akak account: Sekarang permohonan bukan lagi di e-pinjaman ptptn, tapi di ptptn.gov.my
Aku: Saya tak tahu... Kalau tak guna lagi page tu, kenapa page tu ada lagi...?
Akak account: Yang tu akak tak tahu, so, awak kena buat permohonan lain lah....
Aku:Erk?????

7. Hari berganti hari... Bulan berganti bulan.... Ada lagi masalah.... Aku dapat email dari ptptn yang mengatakan,
DUKACITA DIMAKLUMKAN BAHAWA PERMOHONAN PTPTN ANDA DITOLAK ATAS SEBAB KOS TIDAK AKTIF...
what..???? Sakit balik kepala dan urat tengkuk aku.... Aku print detail surat semua, esoknya aku ke account dept lagi....

Kali ni, abang account yang bagi jawapan..
Aku: Saya dapat email dari ptptn, yang permohonan ptptn saya ditolak sebab kos tidak aktif, kena boleh jadi macam ni...?
Abang account: oh.... sekarang ni page ptptn ada problem, semua yang buat permohonan dapat email permohonan ditolak. Dalam masa terdekat ni pihak ptptn akan menyemak semula permohonan...
Aku: So, surat ni tak valid lah..?
Abang account: tak, nanti pihak ptptn akan menyemak semula, dan kamu akan hantar document bulan 7 nanti...
Aku: Alhamdulillah 

Hilang terus senak di kepala ni...

8. Tanggal 28/07/2011, akhirnya aku berjaya menghantar document tanpa sebarang masalah.... Syukur Ya Allah.... Malangnya tidak bagi sahabat aku yang dari Unisel ni juga.... Permohonan-nya ditolak kerana syarat dari ptptn mahukan C+ untuk biology untuk kos kami. Malangnya, dia dari sekolah teknik dan tidak mengambil biology.... Dan dia buat foundation in medical science (sama seperti aku dulu) di UNISEL dengan harapan dapat menyambung di bidang perubatan di tempat belajar swata ni..... 
Dia dah macam putus harapan... katanya kalau lepas ni dia tak dapat hantar pemohonan lagi, dia nak berhenti belajar... Aku tak tau nak cakap apa... Dia dah sem 3 (setahun setengah belajar, tinggal separuh jalan lagi).... Aku harap ptptn dapat pertimbangkan syarat ni untuk pelajar di IPTS...

Bagi aku, belajar di IPTS ni banyak bagi peluang untuk semua orang.... Contonya seperti ni, dia tak pernah ambil subject biology, dan bila habis spm, dia berminat untuk sambung di bidang perubatan (bukanlah bidang perubatan tu merujuk macam doktor di hospital je), dan dia berpeluang untuk sambung belajar dalam Foundation in medical science di UNISEL.... dari situ, dia bakal menyambung di mana2 aliran bidang perubatan... MALANGNYA, bila syarat yang macam ni, harapan seorang pelajar bakal terkubur macam tu sahaja lah... Usaha dia yang dah separuh jalan tu pun bakal terbiar macam ni je..??

Semoga Allah permudahkan urusan sahabatku ini....

Dan aku, alhamdulillah, mama dan abah dah berbincang... Mama suruh aku bersemangat untuk terus belajar dan JANGAN MAIN2! itu yang dia paling tekankan.... Insyaallah mama....

Dan mama kata aku jangan risaukan masalah duit ni.. Insyaallah, ada rezeki untuk membayarnya.... Sedih aku mendengarnya... Rasa bersalah sebab terasa membebankan abah dan mama untuk membayar yuran pengajian aku sedangkan adik2 pun perlukan perhatian kewangan.... T_____T"

"Ya Allah, ku pohon kepadamu..... Jauhilah kesusahan dan kemudaratan yang datangya dari ku kepada ibubapa ku..... Aku tak mahu membebankan mereka.... Permudahkanlah segala urusan ku ini agar aku tidak membebankan ibubapaku dalam apa jua perkara.... Sebagai anak, sepatnya akulah yang meringankan beban mereka.... "







Ezfa: Geram dengan orang kat account department, dulu kata bila buat pinjaman baru, boleh buat rayuan sebab pinjaman yang berkurang jadi RM30k tu, dapat balik RM60k.... MALANGNYA, kata2 tinggal kata2... Banyak sangat alasan yang dia bagi.... Cakap pandai! Huh!



Salam dari, 
-Ezfa-

2 comments:

  1. Cane kalo silap letak tarikh mula belajar eh...mula belajar 1.6. 2016..tpi sy letak 2015..huhu..fail ke x huh?

    ReplyDelete
  2. Cane kalo silap letak tarikh mula belajar eh...mula belajar 1.6. 2016..tpi sy letak 2015..huhu..fail ke x huh?

    ReplyDelete