Pages

Friday, November 2, 2012

Hadoi telinga ku bengkak lagi

Salam readers...
Tahun ni dah kali ke 3 aku ada masalah telinga...
Bengkak.....kadang2 bernanah.... Berdengung je bunyi..... Rasa pressure dalam kepala.
Kalau sebelum ni memang boleh menyalahkan diri sendiri sebab selalu sangat korek telinga.
Korek dgn putik kapas...
Nak best lagi, korek dgn besi pengorek (banyak kat guardian)

Mama siap cakap lagi, 
"Kenapa tak nak korek dgn cangkul je"
Aku, "Kalau la boleh mama, lama dah kaklong guna cangkul"
Pappp!! Kena cubit!!
Haaaa... bukan nak mengajuk mama cakap ke apa,
bergurau2 antara mama dan aku mcm tu lah....
Dia bebel2, kadang2 aku lawan melawak je...

30/10 baru ni aku ke Klinik Rama, Temerloh...
Pukul 9 mlm baru menggatal nak ke klinik...
Sebabnya, dah tak tahan sangat dengan denyutan di kepala ni.
Bertemankan angah dan dania yang memang suka menyebuk,
Ok la, malam tu mkn antibiotic, ubat tahan sakit and demam (slightly fever je...tp menggigil jugak la!)

Sampai semalam, 1/11, bengkak makin teruk!!
Entah kenapa tak tau.
Nak kata air masuk telinga time mandi tak ada....
Korek2 lagi telinga time sakit macam ni lagi la TAK ADA!

Sekali lagi aku pergi ke klinik tu...
Kali ni, jumpa betul owner klinik tu...
Dr. Ramachandran...
Dari aku kecik (baby actually), sampai la besar mak gajah mcm ni...
Memang selalu dgn dia....
Medical check up dgn dia sgt detail...
Kalau dgn doctor yg aku pegi malam tu,
tak ada nak check tekanan darah, pulse bagai...
Tapi, disebabkan telinga ni sakit ya amat, 
bila doctor tarik telinga ni sebab nak observe guna alat dia,
Allahuakhbar! Kalau boleh meraung kat situ, dah lama aku buat...
Sakitnya yop!

"U punya telinga sangat bengkak... Nanti I bagi antibiotic baru, yang power sikit" katanya sambil tersengih..
Aku dengar2 mcm tu je lah yang dia kata... Tangan duk pegang telinga....
Druuup....draaap...... druuup....draaap!
Tak henti2 berdenyut...


Ni sampai saat aku menaip ni, masih lagi sakit berdenyut tu tak hilang...
Mama pesan, "Pegi bakar pencungkil besi tu, jangan guna dah..."
Siap suruh bakar lagi haaa....
Punya la dia tak suka aku guna benda tu...

In b4: Waktu menunggu kat klinik tu semalam, ada makcik ni berlari masuk dalam klinik.... sambil pegang pergelangan tangan dia... Darah menitik everywhere! Terkelar tangan sendiri...
Aku yang duduk menahan sakit ni, seriau rasa.... Dah la telinga sakit, tengok tangan orang tu terkelar, wuuuuu, terasa kat tangan sendiri ni...... Sakit!!

Salam sayang,
-Ezfa-

10 comments:

  1. dah pulih ke blum? saya pula kena bengkak telinga. Nak tau juga cmne proses pemulihan saudari.

    Tq

    Faizal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara faizalj :)
      Alhamdulillah..... telinga dah pulih.
      Saya ambil antibiotic yg kuat sikit (augmentin) untuk lawan infection tu. Sebab sebelum ni sy pernah admit hosp dan ambil ubat tu. Bila saya makan antibiotic kurang sikit kuat dia dari augmentin, x jalan. Bengkak x kurang. Saudara bincang dgn doc mcm mna. Bagi doc observed dalam telinga tu even sgt sakit. Moga cepat sembuh!

      Delete
  2. Assalamualaikum..sy pun jadi cm tu..telinga bengkak..tapi tak sakit..cuma xselesa sbb kurg dgr...mmg perlu mkn ubat antibiotik ja ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam , better awak pergi cek doktor. antibiotik tak boleh sembarangan

      Delete
  3. i feel you , saya dah pernah kena since form 3, sebab selalu guna putik kapas. entah la hobi saya korek telinga guna putik kapas. tak pernah serik pulak. tu , sekarang ni kena lagi. menangis kadang sebab tak tahan sakit dekat telinga macam kena cucuk jarum. member semua tak faham sakit telinga yang macam mana..sebab tak pernah rasa. Hmmmmmm

    ReplyDelete
  4. Saya mengalaminya sekarang..lambat pergi klinik 3 hari..dia dah bengkak.Sakit dia tu bawak ke otak.

    ReplyDelete
  5. apa penyelesaiannya? anak saya pun selalu sakit telinga seperti tu

    ReplyDelete
  6. Saya tgh mengalami 😭😭😭 dugaan sgt. .. Now, guna ubat titis tu je, pastu guna jugakla petua2 internet yg mane kena tuam dgn tuala suam..doakan sy cpt sembuh

    ReplyDelete
  7. Saya tgh mengalami 😭😭😭 dugaan sgt. .. Now, guna ubat titis tu je, pastu guna jugakla petua2 internet yg mane kena tuam dgn tuala suam..doakan sy cpt sembuh

    ReplyDelete
  8. Saya tengah mengalami nya sekarang..sakit sangat nak dekatv3 mggu dh..tggu date dri pakar temerloh je ni...gi klinik swasta pun sama gak xde kesan..

    ReplyDelete