Pages

Wednesday, December 14, 2011

Apa itu Mycoplasma Pneumonia and Escherichia Coli (E.Coli)

Salam dear readers dan selamat tengah hari....
Tik tok tik tok dah 10 hari aku "berkubang" di Darul Ehsan Medical Center (DEMC)....
Perkara yang sama aku buat hampir setiap hari...


Ringkasan jadual:
5am - Nurse kejut untuk ambil tekanan darah, bagi antibiotic, ambil darah/ urine sample / stool sample and amik suhu badan...
8am - Nurse hantar breakfast, cuci bilik, aku amik sarapan...
10am - Doctor and nurse datang untuk buat pemantauan kat aku, amik tekanan darah, suhu badan, explain sana sini :)
12pm - Nurse hantar lunch, aku makan, lepas makan terbongkang atas katil :P
2pm - Nurse datang ambil tekanan darah, suhu badan and bagi ubat demam n batuk....
5pm - Nurse and doctor datang lagi untuk ambil tekanan darah, suhu badan dan check breathing aku...
6pm - Nurse hantar dinner, aku melantak lagi..
8pm - Nurse datang ambil tekanan darah and suhu badan...

dan seterusnya berulang.... ulang.... dan ulang.... 5 hari pertama memang wajib setiap hari ambil urine sample and blood sample... Sakit..?? Memang sakit terutamanya bila second day tu, 6 kali nurse cucuk tangan aku... Katanya darah tak mau keluar... Cucuk, tarik.... Cucuk, tarik..... 1 kali di pelipat tangan (dekat atas siku tu), 3 kali di tepi pergelangan tangan, dan 2 kali di belakang tapak tangan.... Memang rasa nak marah sangat kat nurse tu... Tapi, disebabkan pinggang and kaki aku yang lebih sakit, so aku masih dapat bertahan. Sakit di pinggang aku lebih sakit dari kena cucuk jarum... Bayangkan!

Cukup serba sedikit luahan hati perasaan berada di hospital, aku nak share dengan semua sahabat mengenai jangkitan yang aku dapat....

1. Mycoplasma Pneumonia

2. Escherichia Coli (E.coli)

Mula-mula masuk wad tu, doctor detect Mycoplasma tu dalam urine aku. So, katanya aku kena urine infection atau saintificnya UTI (urinary tract infection). 

Macam mana aku dapat UTI ni..?



Teringat kembali zaman di semester 3, aku belajar Clinical Microbiology dengan seorang lecturer menyinga dari India ni haaa.... Bila di wad ni aku tersenyum sendiri..
Aku selalu cerita kat mama macam mana E.coli dari anus, boleh beralih arah ke urethra. 
E.coli yang berada di anus, boleh "transfer" ke urethra, jika berlaku kesilapan ketika "cleaning prosess" tu..... So, berhati2 ya kaum hawa.... Kadang2 kita rasa cara cucian dah betul, hakikatnya, bacteria itu boleh berpindah ke urinary system kita....

Akibatnya, kerana aku demam agak lama, E.coli tu dah masuk ke dalam salur darah aku. Dan hidup melata di dalam badan ni. Kesannya, setiap sendi kaki dan pinggang aku sakit seperti dicucuk-cucuk dan dihiris dengan pisau.

Punca aku dapat E.coli ni..?


Doctor assumed aku dapat dari makanan yang tercemar. Bila makan, aku kena diarrhea. Dan proses seterusnya macam di atas tu. Pusing2, situ juga... Haih, sabo je lah. 

Apa itu E.coli?
- Ianya merupakan gram negative bacteria
- Berbentuk rod shape (if observed under microscope)
- Biasanya boleh ditemui di lower intestine of warm blooded organisms (endotherms)
- Boleh menyebabkan keracunan makanan
- Manakala virulent strains of E. coli boleh menyebabkan gastroenteritisurinary tract infections, and neonatal meningitis
- In rare case, virulent strains are also responsible for hemolytic-uremic syndrome,peritonitismastitissepticemia and Gram-negative pneumonia.

Jangan dipandang sebelah mata bacteria ni. Sakit di badan kesan presence bacteria ni, memang tak tido malam. Seksa!

Itu cerita pasal E.coli.... Ni cerita pasal Mycoplasma Pneumonia pula....


Mana aku boley dapat Mycoplasma ni..?
Doc kata kemungkinan aku ada kat tempat yang udaranya tercemar dengan mycoplasma ni... Aku inhaled, masuk dalam lungs, last2, circulate dalam darah.


Akibatnya, aku kena batuk dan selsema... Kerana Mycoplasma yang aku kena ni jenis Pneumonia..... 
So far kat hospital ni, dah 2 kali buat x-ray... 
Yang first tu tak ada apa2 masalah....
Tadi baru buat x-ray ke 2.... 
Petang ni dengar la explaination dari doctor if there is any abnormalities pada gambar x-ray tu...


Apa itu Mycoplasma Pneumonia..?




Mycoplasma Pneumonia merupakan jangkitan di dalam paru-paru kerana kehadiran bacteria Mycoplasma pneumoniae / M.pneumoniae.
Kesan dari jangkitan tu, kita boleh kena Atypical pneumonia atau Viral pneumonia. 
Untuk kes aku, tak sure aku kena side mana... Kena tanya doctor balik ni....




Biasanya mycoplasma ni serang orang muda, yang berumur 40 ke bawah. 
Antara yang berisiko untuk dapat jangkitan ni pada orang yang bekerja / tinggal di kawasan yang sesak seperti di tempat belajar dll. 


Simptoms.... 
Common symtoms:
- Sakit di bahagian dada
- Menggigil
- Batuk, biasanya kering dan tidak berdarah
- Berpeluh berlebihan
- Demam (sangat tinggi)
- Sakit kepala
- Sakit tekak / tekak swallowed


*semua symptom tu ada pada aku...


Less common symptoms:
- Sakit di dalam telinga
- Sakit mata, atau bengkak
- Sakit di bahagian otot dan joint stiffness
- Neck lump
- Bernafas laju
- Skin lesions atau rash


Untuk menguji kehadiran E.coli dan Mycoplasma pneumonia tu, doctor akan runs beberapa blood test, x-ray, urinary test, dan test on stool.


Sini je la aku dapat cerita serba sedikit apa yang terjadi pada aku.....
Kalau ada info lebih nanti, aku post lagi :)


Sahabat semua,
doakan kesejahteraan kesihatan saya....
Semoga Allah merahmati kalian... Amin...






Salam sayang dari DEMC,
- Ezfa - 

No comments:

Post a Comment